CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Ketahuilah setiap sesuatu di dalam pemerhatian dan pengawasan Tuhanmu. Wahai diriku, ketahuilah bahawa semua perkara yang berlaku kepadamu berada di dalam pengetahuan Allah. Semuanya di dalam pemerhatian dan pengawasanNya. Sesungguhnya Allah mengetahui apa sahaja yang engkau alami. Dia amat mengetahui segala yang menimpa dirimu. Allah mengetahui penderitaan hambaNya. Engkau ditimpa susah dan sakit. Engkau menderita dan engkau sabar di dalam menanggung penderitaanmu itu. Kesabaranmu itu tidaklah sia-sia kerana ianya dinilai tinggi oleh Tuhanmu.

Sunday, December 28, 2008

::Ikan Puyu::

Hye korunk..;)
minggu lepas ada la sedara Abah bagi 10 ekor ikan puyu & seekor ikan haruan..
tapi,
sekarang hanya tinggal 9 ekor ikan puyu aje..
sebab..
seekor ikan puyu telah jatuh ke dlm longkak..(adehhh..cian sggh..x sempat nak menyelamatkannya!)
dan,
ikan haruan pulak..telah ilang secara tiba-tiba!

kami sebelum nih x penah langsung membela ikan nih..
jadinya, petang semalam..Abah belikan lah akuarium pertama kami!
sebelum nih ikan nih hanya dimasukkan ke dalam baldi aje..
sggh ralit ok nengok ikan nih..
dok perhatikan aje!
syiokk..
leh ilang stress gitu..

sangat x saba nak bg Kakak Ticha (my niece) nengok umah atuk dah ada fish!
;)

12 Meninggalkan Jejak:

Monkey D Luffy said...

pelihara ikan ni kena pandai jaga air dier

PeminatJutawanMalaysia said...

yup air kene rajin tukar kalo dia cepat mati

::SRISUFI:: said...

sri dulu pernah bela 2 ekor udang kara hasil ikut og memancing....sayang sgt...sebulan lebih jer bertahan si lasak tu....lastly...mati da....

sedey gak ler...

ujie said...

ikan puyu x per la...dia tahan kat kg ujie ada berekor-ekor ikan puyu.bela dari ujie kecik lg.letak dalam kolah di bilik mandi sbb ikan tu mkn jentik2 huhu...tp ikan cik penna tu x tahu la mati sbb ape myb terkejut tgk tuan dia yg cun.hehehe

fq said...

ikan puyu?
bes2...
pnah dgr org tua2 kata ikn puyu ni elok dibela kt uma...
sebbnya mta ikn ni sngt terng...
smpy bley nmpk ap yg kte x nmpk...

pEnNa said...

Kapten~haah..tuh la..
nih baru aje 2 ari masukkan lam akuarium..dh tuko dah air dia..

PJM~haah..My Abah pun ckp cam tuh gak..
;)

Sri~nih kena jaga elok2 nih..
sbb sume lam umah nih dok syg kat puyu nih..
;)

Ujie~ooo..makan jentik2 ye?
dia x nak makan makanan ikan tau!
wat x tau aje..
dia leh makan telur dia lak..

fq~oohh ye ke?
x tau pulak cik penna..

nurulhuda abu bakar said...

penna, banyaknye ikan.. yang masuk longkang tu camne pulak citenye? hehe.. kelakar je la... ;)

pEnNa said...

Huda~hehehe..
yg masuk longkak tuh..time abah nak letak lam baldi..terlepas dr tgn..
tuh yg terjatuh ke dlm longkang tuh!
;)

Eida said...

ikan puyu tak mudah mati.. tahan lasak.. ikan haruan pulak kuat melompat.. laju macam peluru.. btk pun hampir sama...

pEnNa said...

Eida~puyu nih asyik aje melompat nye..heheh
ganas benor!
;)

goasop said...

haha. comel nya akuarium baru kaler pink. ehe. =)

emm. suka tgk ikan dalam akuarium. tgk dorang berenang2.. ralit.

sweethOneY said...

hehe
kat umah sy pun ade ikan..
tp ikan laga.. seronok kan tgk dia berenang tu :D